OOK DiO WORDEN?
Docent worden bij Landmerk
De docenten van morgen
Leren studeren
De ruggengraat van het dio-programma is de wekelijkse Landmerkdag, met daarin tijd voor zelfstudie, een college van een van de hoofddocenten, een gezamenlijke lunch en een middagprogramma. Landmerk biedt de docenten-in-opleiding één-op-één coaching bij het leren studeren. Afhankelijk van de omstandigheden kan dit allerlei vormen aannemen, zo zijn er bijvoorbeeld dio’s die op regelmatige basis afspreken met een van de hoofddocenten voor adviezen over te lezen boeken en over de aanpak van het studeren.
De DiO-opleiding
In de zomer van 2018 kwam er een student van de studiereis Retorica in Athene naar ons toe met de vraag: ik zou graag leren om zo les te geven als jullie, waar leer ik dat? Dat was de aanleiding om met een groepje van vier studenten te beginnen met het docenten-in-opleidingprogramma, oftewel dio-programma.
Met het oog op de toekomst is dit programma een belangrijke pijler van de stichting. Zij kan alleen voortbestaan als er mensen zijn die kunnen lesgeven volgens de geest en de missie van Landmerk. Zij kan alleen groeien als er meer van zulke mensen zijn.
Leren lesgeven
De docenten-in-opleiding krijgen de kans om les te geven in de lessenreeksen en studiereizen voor scholieren, om daarmee de nodige onderwijservaring op te doen. Ze krijgen voor dat werk een passende vergoeding. Bovendien worden de docenten-in-opleiding als ze voor Landmerk aan de slag gaan intensief begeleid en gecoacht in de verschillende aspecten van het lesgeven: inhoudelijke lesvoorbereiding, didactiek, evaluatie. Tijdens de wekelijkse Landmerkdag de dio’s seminars over didactiek.
Leren ondernemen
De dio’s worden uitgedaagd om zelf onderwijsprogramma’s voor Landmerk op te zetten en zo te delen in het ondernemerschap dat een belangrijk aspect van de stichting is. Zo zijn er meerdere programma’s al opgezet door de dio’s.
Samen
Leren studeren en lesgeven gaat van nature beter als je het samen doet met anderen. Om die reden wordt er wekelijks samen gestudeerd.
Wat er van een DiO verwacht wordt
Landmerk verwacht dat de docenten-in-opleiding de missie van Landmerk onderschrijven en zich willen inzetten voor het verwezenlijken ervan. Docenten-in-opleiding zijn aanwezig bij de wekelijkse Landmerkochtenden. Ze zijn beschikbaar om les te geven in de scholierenprogramma’s van de stichting, met passende vergoeding. Ze staan open voor de begeleiding vanuit Landmerk, vooral wat betreft het leren lesgeven. Ze doen een bijdrage van € 400,- per jaar om een deel van de kosten van het dio-programma te dekken. Er zijn beurzen voor dio’s voor wie de bijdrage een reële belemmering is.
Hoe wordt iemand DiO
Meestal nodigt iemand van Landmerk uit om docent-in-opleiding te worden. Wat ook voorkomt is dat iemand Landmerk benadert met het verzoek dio te worden. In beide gevallen onderzoekt Landmerk zorgvuldig of de wederzijdse verwachtingen duidelijk en haalbaar zijn. Wanneer iemand de opleiding binnen Landmerk afrondt, kan hij of zij docent van de stichting worden.
Opleiding
De DiO's en de docenten treffen elkaar wekelijks bij het gezamenlijke studieuur en aansluitende colleges over een belangrijke denker of interessant boek.
Studie
Naast hun reguliere studie besteden DiO's veel tijd aan persoonlijke studie. Een DiO houdt van studeren.
Vaardigheden
Van DiO's wordt een hoog niveau gevraagd wat betreft didactische en pedagogische vaardigheden. Ze krijgen hierover les en worden persoonlijk begeleid.
Lesgeven
De DiO's oefenen intensief met lesgeven. Zij doen veel praktijkervaring op door onderwijs te geven in de programma's van Landmerk.
De toekomst
Onze docenten-in-opleiding
Ervaringen
De DiO's aan het woord
“Als docent-in-opleiding bij Landmerk kreeg ik de kans om voor de klas te staan en te praten over onderwerpen die mij boeien en op een manier die mij aanspreekt. Dat vergt nogal wat, want met half begrip kom je niet meer weg als twaalf overijverige en pientere pubers je vragend aankijken. Studeren en doceren gaan op die manier hand-in-hand en ik zou iedereen die iets echt wil begrijpen aanraden er les over te geven.”
Imre Rossel
Docent-in-opleiding“Wat is er mooier dan het bestuderen van klassieke werken van grote denkers uit heden en verleden? Hierop is mijn antwoord: het gezamenlijk bestuderen van deze werken. Als docent-in-opleiding word je opgenomen in een prachtige hechte gemeenschap waar op hoog niveau wordt gelezen, gedacht, gesproken en gedoceerd over het goede leven. En als je dan ook nog eens als docent mee kunt naar Rome om aldaar met leerlingen te filosoferen, kun je jezelf haast niet gelukkiger prijzen!”
Femke Heijmans
Docent-in-opleiding“De ziel vormen en richten op het Goede, het Ware en het Schone: dát is de ervaring waaraan Landmerk mij liet te ruiken in 2019, toen ik als student deelnam aan Retorica in Rome. Met grote toewijding ben ik een jaar later aan de slag gegaan als docent-in-opleiding bij Landmerk. Naast mijn academische vorming in het recht en de ‘liberal arts', die ik heb ik genoten aan Leiden University College, de Leidse Faculteit der Rechtsgeleerdheid en Cornell Law School, leg ik me met genoegen toe op de staatkunde, de ideeëngeschiedenis en de politiek. Om voor Landmerk over deze en tal van andere onderwerpen te mogen doceren is een groot voorrecht.”
Lorenzo Nieuwenburg
Docent-in-opleiding“Als docent-in-opleiding bij Landmerk kreeg ik de kans om voor de klas te staan en te praten over onderwerpen die mij boeien en op een manier die mij aanspreekt. Dat vergt nogal wat, want met half begrip kom je niet meer weg als twaalf overijverige en pientere pubers je vragend aankijken. Studeren en doceren gaan op die manier hand-in-hand en ik zou iedereen die iets echt wil begrijpen aanraden er les over te geven.”
Imre Rossel
Docent-in-opleiding“Wat is er mooier dan het bestuderen van klassieke werken van grote denkers uit heden en verleden? Hierop is mijn antwoord: het gezamenlijk bestuderen van deze werken. Als docent-in-opleiding word je opgenomen in een prachtige hechte gemeenschap waar op hoog niveau wordt gelezen, gedacht, gesproken en gedoceerd over het goede leven. En als je dan ook nog eens als docent mee kunt naar Rome om aldaar met leerlingen te filosoferen, kun je jezelf haast niet gelukkiger prijzen!”